onsdag 12 oktober 2011

9 juni 2011 - dagen då livet tog en djupdykning

Ja det var alltså på en rutinkontroll hos BM på VC som allting startade. Jag hade under hela graviditeten beklagat mig att jag inte mådde bra, mådde mycket sämre än under de andra tre graviditeterna, och nu hade jag svällt upp jätte mycket, hade massor av sammandragningar och var jätte trött. När BM skulle lyssna efter bebisen hittade hon inga hjärtljud. Detta är vad hon säger medan hon försöker: "Så här svårt har det ju inte varit att hitta hjärtljuden förut." "Det här är inget att oroa sig för, jag ser ett hjärta på monitorn så det finns där, jag hör det bara inte." "Jag ger mig inte förrän jag hittar det." Efter minuter, som känns som timmar, säger hon att hon är tvungen att ge upp. "Åk hem du så ska jag ringa till Spec MVC och prata med dem." "Åk hem du, och var inte orolig, det här betyder inte att det är något att oroa sig för, det är bara JAG som inte hör hjärtljuden."

Hon sa precis så, HON som ska vara den medicinskt kunniga, den som jag har lagt min tillit till, övertygade mig att det inte var något att oroa sig för. Sen skickade hon hem mig och lovade att återkomma efter lunch. Det var ju ingen idé att prova ringa innan lunch för då skulle hon ju inte få tag i någon. Jag är fortfarande så ARG på henne, jag tror aldrig att jag kommer att förlåta henne för detta och jag har i och med detta valt bort henne och VC som hon jobbar på. De kommer aldrig att få mitt förtroende igen!!

Efter lunch, vid ettiden, ringer hon igen. Hon låter skärrad och uppjagad och ber mig åka in på sjukhuset på en gång, order från SUS. Jag var orolig innan men då blev jag rädd. Jag hade så ont i magen men försökte intala mig om att allt var som det skulle, BM hade ju sagt att hon såg ett hjärta på monitorn och att det fanns där.

När vi kommer på förlossningen så kommer överläkaren och tar hand om oss. Hon börjar göra ett ultraljud och ser omedelbart att hjärtat inte slår. Världen rasar samman!! Hon hämtar en till läkare som även hon gör bedömningen att vår lilla bebis har dött. Allt som sker efteråt är en dimma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar